Als zorgverlener wil ik mijn patiënten zo goed mogelijk helpen

Illustratie van zorgverlener

Module compressiehulpmiddelenzorg

Compressiehulpmiddelen zijn nuttig en bovenal noodzakelijk, maar worden door patiënten ook wel eens als belastend ervaren. Bij het voorschrijven en gebruik van compressiehulpmiddelen staat het belang van een patiënt voorop. Het welslagen van de interventie staat of valt bij die patiënt.

Het Platform Compressiehulpmiddelenzorg maakte de Module Compressiehulpmiddelenzorg, de Handreiking bij de module, Aanvraagformulier compressiehulpmiddelen en het Communicatiepakket om zorgverleners en leveranciers te ondersteunen. Met de inhoud van het pakket kunt u patiënten informeren en ondersteunen.

Patiënten kunnen op deze website informatie downloaden en lezen over (het leven met) compressiehulpmiddelen.

 

 

Illustratie van patiënt die denkt over verschillende invullingen van een gezonde leefstijl

Zelfmanagement en zelfregie

Naast de indicatie en het advies voor compressiehulpmiddelenzorg spreekt u met uw patiënt over eventuele aanvullende hulpmiddelen en de regie over het eigen leven. Op de informatiepagina voor patiënten staat informatie over het dragen van compressie, leefstijl, zelfmanagement en het onderhoud van de compressiehulpmiddelen.

Stappenplan compressiehulpmiddelen

Het stappenplan op deze website is een samenvatting van de uitgebreide procesbeschrijving van de Module Compressiehulpmiddelenzorg en handreiking. De processtappen uit de handreiking staan ook hier op deze website.

Stap 1. Het probleem bespreken. Een patiënt die niet, of niet meer, onder behandeling is, meldt zich bij een zorgverlener met een probleem. Informatie om te bespreken met patiënten: over compressiehulpmiddelen en de praatkaart en keuzekaart compressiehulpmiddelzorg.

Stap 2. De zorgvraag en het zorgplan. Een arts beschrijft het probleem. In de module: (2) Voor de patiënt is het duidelijk wat de zorgvraag is en (3) Het zorgplan. Het opstellen van het zorgplan bestaat uit twee onderdelen. Informatie om te bespreken met patiënten: over compressiehulpmiddelen en de praatkaart , informatiekaart en keuzekaart compressiehulpmiddelenzorg.

Stap 3. Selecteren en samen beslissen. In de procesbeschrijving in de module: (4) Patiënt en zorgverlener beslissen samen welk compressiehulpmiddel het meest geschikt is. Het hulpmiddel wordt besteld en (5) de zorgverlener of leverancier legt uit hoe het compressiehulpmiddel gebruikt en onderhouden moet worden. Informatie om te bespreken met patiënten: en de praatkaart , informatiekaart , keuzekaart en gids.

Stap 4. Gebruiken en evalueren. Het compressiehulpmiddel wordt gebruikt en er worden evaluatiemomenten ingepland. Informatie voor patiënten: leven met compressiehulpmiddelen en de gids.

Stap 1
Het probleem bespreken
Stap 2
De zorgvraag en het zorgplan
Stap 3
Selecteren en kiezen
Stap 4
Gebruiken en evalueren

Communicatiepakket en module

De noodzaak en het belang van compressiehulpmiddelen is nog niet voor elke patiënt duidelijk. Daarom maakte het Platform Compressiehulpmiddelenzorg een communicatiepakket voor zorgverleners en leveranciers. De verschillende onderdelen van het pakket kunt u gebruiken voor uw gesprek met patiënten. We nodigen u uit om de producten over te nemen voor uw eigen website, organisatie en/of praktijk. Graag zelfs!

Materiaal (voor het gesprek met) een patiënt

  • Praatkaart compressiehulpmiddelen
  • Informatiekaart compressiehulpmiddelen
  • Keuzekaart en keuzetabel compressiehulpmiddelen
  • Informatie bij de keuzekaart (met een toelichting per keuze)
  • Gids compressiehulpmiddelen

 

Voor zorgverleners zelf

  • De Module Compressiehulpmiddelenzorg
  • De handreiking bij de Module
  • Aanvraagformulier compressiehulpmiddelen
  • Communicatiepakket voor nieuwsbrieven, beeldmateriaal, video

 

Illustratie van zeven patiënten afgewisseld met zeven verschillende compressiehulpmiddelen

Ervaringen

Patiënten, zorgverleners, leveranciers en leden van het Platform Compressiehulpmiddelenzorg vertellen via de ervaringen over het leven met compressiehulpmiddelen. En over de samenwerking tussen verschillende zorgverleners en betrokken organisaties. De ervaringen van zorgverleners en de mensen die werkten aan de module staan hier.

Huidtherapeut Suze van Beusekom: het is samen doen en samen beslissen

Ik vraag altijd: wat wil je bereiken, wat wil je doen, kun je doen en wat zijn dan de mogelijkheden?

Compressietherapeut Judith van Amsterdam: dit hulpmiddel is altijd persoonlijk

Ik maak de keuze en leg uit waarom ik voor een bepaald hulpmiddel kies. Je hebt er niets aan als een compressiehulpmiddel niet goed werkt.

Jacques Duiven zat als zorgverzekeraar helemaal niet in het hol van de leeuw

Mijn hoofdboodschap is dat ik hoop en wens dat er in Nederland meer platforms komen die op deze manier werken.

Voorzitter Erika Heerema: als je dezelfde route loopt, dan kan het

Ik ben er trots op dat het platform de module tot stand heeft gebracht, dat ze elkaar vonden en beter leerden kennen. En ik ben trots dat we verder gingen nadat de module af was.

Het Platform Compressiehulpmiddelenzorg

Verschillende organisaties werken voor de Module Compressiehulpmiddelenzorg samen in het Platform Compressiehulpmiddelenzorg. Het platform registreerde de module in 2021 in het openbaar register van Zorginstituut Nederland. De module werd in 2022 aangevuld met een handreiking voor zorgverleners. Het doel van de module is dat elke patiënt die op basis van een medische diagnose en/of medische indicatie baat kan hebben bij een compressiehulpmiddel kan beschikken over de voor hem/haar juiste compressiehulpmiddelen. In de module wordt beschreven welke processtappen worden doorlopen voor patiënten die (mogelijk) compressiehulpmiddelenzorg nodig hebben. De Handreiking bij de module helpt zorgverleners in het gesprek met de patiënt en is geschreven in makkelijk leesbare taal. Het uniforme Aanvraagformulier compressiehulpmiddelen is geschikt voor alle zorgverzekeraars en alle zorgverleners en helpt om procedures te versnellen.

In de ervaringen vertelt voorzitter Erika Heerema over de (niveaus van) samenwerken in het platform. Hanneke Hendrikse is een van de initiatiefnemers van de module en weet waarom de module zo nodig is en Jacques Duiven werkte als zorgverzekeraar óók mee aan de totstandkoming van het aanvraagformulier.

Informatiekaart compressiehulpmiddelen