Inhoud

Procesbeschrijving zorgverleners en leveranciers

Inhoud

Het stappenplan op deze website is een samenvatting van de uitgebreide procesbeschrijving van de Module Compressiehulpmiddelenzorg en de Handreiking bij de module. De procesbeschrijving uit de module staat ook hieronder, voor zorgverleners en leveranciers.

Procesbeschrijving

In de procesbeschrijving geven we inzicht in de (inhoud van) de verschillende processtappen in de Module. De uitgangspunten zijn: functioneringsgericht voorschrijven, samen beslissen en stepped care. De procesbeschrijving:

  • Geeft een transparant proces weer.
  • Plaatst juiste professionals op het juiste moment in de regie.
  • Roept op tot zelfmanagement, met een eigen rol en eigen regie van een patiënt.
  • Weerspiegelt een uniforme werkwijze. Van de hulpvraag tot het aanvragen en verstrekken en gebruik van hulpmiddelen.
Stap 1
Het probleem bespreken
Stap 2
De zorgvraag en het zorgplan
Stap 3
Selecteren en kiezen
Stap 4
Gebruiken en evalueren
Processtap 1. Het probleem bespreken

Een patiënt die niet onder behandeling is, of niet
meer onder behandeling is, meldt zich bij een
zorgverlener met een gezondheidsklacht.

Bij deze stap horen de praatkaart compressiehulpmiddelen (om de aandoening en werking van compressiehulpmiddelen te bespreken), de informatiekaart (om te bespreken), keuzekaart (een overzicht van de drie mogelijke keuzes) en de gids.

  • De patiënt komt bij de huisarts: de huisarts gaat verder met stap 2
  • De patiënt komt bij een paramedische zorgverlener: dan is er eerst een screening. Is er sprake van oedeem of een andere indicatie waarvoor een rode vlag* geldt: dan adviseert de zorgverlener om contact op te nemen met de huisarts, om eerst vast te stellen of er een medische indicatie is voor de klachten

Processtap 2: De zorgvraag formuleren

Met de informatie over het probleem van
de patiënt stelt de huisarts een diagnose of
verwijst naar een medisch specialist.

De arts beschrijft het probleem en kijkt daarbij ook naar andere factoren, zoals bijvoorbeeld andere aandoeningen of persoonlijke omstandigheden. Na stap 2 is het voor de patiënt duidelijk wat de zorgvraag is. Wat de diagnose van de arts is, wat de volgende stap is in de behandeling en waar de patiënt terecht kan voor vragen. Patiënt en zorgverlener hebben bovendien duidelijk besproken wat de wensen en verwachtingen van de patiënt zelf zijn, wat een patiënt nu en in de toekomst wil en wat belangrijk is. De hulpvraag en route is duidelijk.

Bij deze stap horen de praatkaart compressiehulpmiddelen (om de aandoening en werking van compressiehulpmiddelen te bespreken), de informatiekaart (om te bespreken), keuzekaart (een overzicht van de drie mogelijke keuzes), Keuzekaart in beeld A (met tekst en beeld over de keuze), Keuzekaart in beeld B (met tekst en beeld over de keuze), Keuzekaart in beeld C (met tekst en beeld over de keuze) en de gids.

Processtap 3: Het zorgplan

Stap 3 bestaat eigenlijk uit twee tussenstappen: a. Het bepalen van de oplossingsrichting en b. Het opstellen van een programma van eisen.

a. Het bepalen van een oplossingsrichting. Samen met de patiënt wordt bepaald of een compressiehulpmiddel onderdeel wordt van de behandeling. Op basis van functioneringsproblemen, de prognose en gewenste activiteitenpatroon wordt gezocht naar een oplossingsrichting.

  • Globale behandeldoelen. Wat wil, kan en mag de patiënt? Bijvoorbeeld: thuis of maatschappelijk weer kunnen functioneren
  • Specifieke doelstellingen (HRIU). Wat moet het hulpmiddel kunnen in de ogen van de patiënt? Voorbeeld: niet alleen stabiliseren, maar ook dagelijkse handelingen zelfstandig uitvoeren
  • Welke oplossing past bij de doelstellingen en dragen bij aan het functioneren?
  • Bepalen van het soort compressiemiddel en eventuele aanvullende hulpmiddelen. Welk soort compressiemiddel past bij de oplossingsrichting? Wat zijn de voor- en nadelen van de oplossing? Welke aanvullende hulpmiddelen en accessoires zijn nodig?

Bij deze stap horen de informatiekaart (om te bespreken), keuzekaart (een overzicht van de drie mogelijke keuzes), Keuzekaart in beeld A (met tekst en beeld over de keuze), Keuzekaart in beeld B (met tekst en beeld over de keuze), Keuzekaart in beeld C (met tekst en beeld over de keuze) en de gids.

3b. Programma van eisen opstellen. In het Programma van Eisen (PvE) wordt wordt omschreven aan welke eisen een hulpmiddel moet voldoen om (een onderdeel van) de oplossing te zijn. De indicatie wordt vertaald naar een PvE. Er wordt gekeken naar de eigenschappen. Helpen de eigenschappen van het beoogde hulpmiddel bij het verminderen of opheffen van de beperking? En het compressiehulpmiddel wordt persoonlijk gemaakt, met bijvoorbeeld maatgegevens van de patiënt en de uitvoeringsvorm.

Processtap 4. Selecteren en kiezen

Patiënt en zorgverlener beslissen samen welk
compressiehulpmiddel het meest geschikt is.
Het compressiehulpmiddel wordt definitief
gekozen.

Een hulpmiddel dat voldoet aan:

  • De eisen en het beoogde doel
  • Aanbod van hulpmiddelen
  • Functioneren van de patiënt
  • Het gebruik van het middel

Bij deze stap horen de informatiekaart (om te bespreken), keuzekaart (een overzicht van de drie mogelijke keuzes), Keuzekaart in beeld A (met tekst en beeld over de keuze), Keuzekaart in beeld B (met tekst en beeld over de keuze), Keuzekaart in beeld C (met tekst en beeld over de keuze) en de gids.

Als alles in orde is wordt de financiering geregeld en bestelling geplaatst.

Processtap 5. Leveren en instrueren

Deze stap wordt door de (zorgverlener in de rol
van) leverancier uitgevoerd.

Deze leverancier:

  • Brengt het hulpmiddel en legt uit hoe het hulpmiddel gebruikt en onderhouden moet worden, geeft instructies.
  • Spreekt af wanneer het eerste of volgende evaluatiemoment is.
  • Zijn er toch aanpassingen nodig? Dan wordt stap 4 (voor een nieuwe keuze) of 2 (naar de indicatiesteller of andere zorgverlener) nog een keer doorlopen.

Bij deze stap hoort de gids Een passend compressiehulpmiddel.

Processtap 6 en 7. Gebruiken en evalueren

De patiënt gebruikt het compressiehulpmiddel en
heeft met het hulpmiddel – zoveel als mogelijk –
grip op het leven met een hulpmiddel.

Bij problemen neemt een patiënt contact op met de leverancier, die eventueel doorverwijst naar de zorgverlener als een probleem veroorzaakt wordt door de aandoening. Evaluatiemomenten vinden plaats met de indicatiesteller, andere zorgverleners en/of de leverancier. Voor het evalueren bestaan meetinstrumenten, om:

  • De tevredenheid en ervaring van patiënt en zorgverlener vast te stellen
  • Te meten of het compressiehulpmiddel voldoet aan de eisen
  • De mate van therapietrouw vast te stellen

Bij deze stap hoort de gids Een passend compressiehulpmiddel.

Meer informatie

Voor zorgverleners en leveranciers

Heeft u tips voor deze website of een vraag over het platform? Stuur dan een mail naar hulpmiddelenzorg@morgens.nl

Voor patiënten

 

Heeft u een vraag over uw aandoening? Bespreek uw vraag met uw zorgverlener. Denkt u dat u een aandoening heeft? Neem dan contact op met uw huisarts.